Stap 1: Ontwikkel een digitaliseringsvisie

De eerste stap voor een digitaliseringsstrategie is bepalen wat u wil bereiken en waarom. Niet in termen van automatisering, digitalisering of robotisering, maar in termen van resultaten die u met uw organisatie zou willen bereiken.  Hieronder een paar concrete resultaten van digitalisering:
  • Vergroten klanttevredenheid door het uitbreiden van de beschikbaarheid van de klantenservice.
  • Verbeteren performance van uw sales team door hen inzicht te geven in de feedback van de klant.
  • Verhogen kennisniveau van uw medewerkers door ervoor te zorgen dat ze makkelijker kennis kunnen delen.

Stap 2: Bepaal de digitale oplossingsrichting

Elk digitaliseringsresultaat kan op verschillende manieren bereikt worden, u kunt iets gaan automatiseren, digitaliseren of robotiseren. U kunt zelf iets ontwikkelen of een keuze maken uit de duizenden verschillende oplossingen die er zijn.
 
Een greep uit de verschillende digitaliseringsmogeijkheden
  • Online platformen – waarmee klanten overal en altijd ondersteund worden bij het gebruik van uw producten.
  • Business Software – software systemen die bedrijfsprocessen automatiseren en dus uw medewerkers werk uit handen nemen. Bijvoorbeeld (CRM, Campagnemanagement, maar ook planningstools etc.)
  • Collaboration tools: Tools waarmee uw medewerkers makkerlijker kennis/documenten met elkaar kunnen delen. (bv Office 365)
  • Business Intelligence – In relatie brengen van data waarmee u uw organisatie beter kan besturen. (Bv Power BI)
  • Artificial Intelligence – waarmee
  • Robotisering – zodat uw medewerkers het zware of routinematige werk niet meer hoeven te doen.
In twee stappen heeft dus al een goed idee wat u kunt behalen met digitaliseren en wat u daarvoor gaat krijgen. Hieronder een paar voorbeelden:
 
  • Vergroten klanttevredenheid door verbeteren beschikbaarheid klantenservice met behulp van een online platform waarmee klanten 24/7 antwoord krijgen op al hun vragen.
  • Verbeteren performance van uw sales team door introductie van een CRM systeem waarmee uw medewerkers beter inzicht krijgt in de wensen van uw klanten.
  • Verhogen kennisniveau van uw medewerkers door hen tools te geven waarmee ze makkelijker kennis kunnen delen.

Stap 3: Bepaal de benodigdheden

De laatste stap voor een digitaliseringsstrategie is bepalen wat u moet doen om de oplossingsrichting te realiseren. De laatste stap bestaat uit heb bepalen van:
 
  • Stakeholders, dus wie (welke medewerkers, afdelingen, leveranciers en partners) u moet betrekken om er een succes van te maken.
  • Requirements of User Stories: Belangrijkste eisen en wensen(van die stakeholders) die het project moet oplossen.
  • Afhankelijkheden en randvoorwaarden waarmee rekening gehouden moet worden in het project.
  • Acties: Wie doet wat.

Samenvatting van het stappenplan voor een digitaliseringsstrategie

In de eerste stap hebben we bepaald dat een digitaliseringsstrategie gaat over wat u wil bereiken en waarom, de tweede stap ging over bepalen van de mogelijkheden die daarvoor zijn. Hieronder een paar voorbeelden van een digitaliseringsstrategie met een mogelijke oplossing.
  • Altijd beschikbare klantenservice door middel van een  online service portal waarmee uw klanten 24 uur per dag vragen kunnen stellen over uw producten met behulp van het Sitecore platform.
  • Verbeterde sales performance doordat uw accountteam precies kan aansluiten bij het geen dat bij uw klant speelt dank zij introductie van het Hubspot CRM systeem.
  • Snellere interne processen doordat medewerkers sneller toegang hebben tot de  informatie die ze nodig hebben van elkaar dankzij introductie van Office 365.
 
 
 

Hulp nodig bij uw digitaliseringsstrategie?

 
Virtual BA kan u helpen op de volgende manieren:
 
  1. Ontwikkelen digitaliseringsvisie.
  2. Bepalen van mogelijke oplossingsrichting
  3. Faciliteren van workshops tbv het bepalen van de benodigdheden
Virtual BA heeft meer dan 10 jaar ervaring in diverse digitaliseringsprojecten in diverse branches met een groot scala aan digitale technieken. Lees meer over Virtual BA

Op de hoogte blijven?

 

 Schrijf je dan in voor de periodieke Virtual BA update en krijg een bericht zodra er weer een nieuw artikel is. 

 

10 Tips voor de perfecte User Story

10 Tips voor de perfecte User Story

Als een gebruiker X wil ik zus en zo kunnen zodat ik dit en dat kan bereiken, is toch al bijna de perfecte User Story? Veel mensen denken dat een User Story alleen bestaat uit bovenstaande zinsconstructie. En dat gebruik van die zinsconstructie voldoende is om er voor...

De 5 meest voorkomende soorten automatisering

De 5 meest voorkomende soorten automatisering

Automatisering kan veel verschillende vormen aannemen, misschien is dat ook wel de reden dat er zo veel automatiseringsprojecten mislukken. Simpelweg omdat men elkaar niet begrijpt of omdat men denkt het over hetzelfde te hebben. Vaak gaat het over het automatiseren...

Top 3 boeken voor Business Consultants

Top 3 boeken voor Business Consultants

Helping, How to offer, Give and Receive Help De meest fundamentele vaardigheid van een Business Consultant is weten hoe je de klant het beste kan helpen. Niet op basis van de inhoud, maar door echt door te dringen tot de kern van het probleem. Helping, van Edgar...

Het ideale SCRUM Team

Het ideale SCRUM Team

Het ideale SCRUM Team SCRUM is hot, maar of het nu een zegen of een vloek is, daar zijn de meningen over verdeeld. Een van de belangrijkste key succesfactoren is het SCRUM Team. De inrichting van het team bepaalt het succes van het project. Immers in SCRUM bepaalt het...

1 Jaar Virtual BA

1 Jaar Virtual BA

Het is alweer 1 jaar geleden dat Arnoud Zeeuw van der Laan begon met zijn missie om bedrijven te helpen met volgens verwachting veranderen met IT. Het afgelopen jaar zijn er met succes opdrachten uitgevoerd bij verschillende opdrachtgevers in diverse branches....

4 stappen van een goede business analyse

4 stappen van een goede business analyse

Of u nu uw Customer Experience wil verhogen, uw efficiëntie wil verbeteren of nieuwe producten wil introduceren. Één ding is zeker er is verandering nodig. Om te weten wat u moet veranderen zal u uw business moeten analyseren. Niet alleen om te bepalen wat er in uw...