Stap 1: Ontwikkel een digitaliseringsvisie
-
Vergroten klanttevredenheid door het uitbreiden van de beschikbaarheid van de klantenservice.
-
Verbeteren performance van uw sales team door hen inzicht te geven in de feedback van de klant.
-
Verhogen kennisniveau van uw medewerkers door ervoor te zorgen dat ze makkelijker kennis kunnen delen.
Stap 2: Bepaal de digitale oplossingsrichting
-
Online platformen – waarmee klanten overal en altijd ondersteund worden bij het gebruik van uw producten.
-
Business Software – software systemen die bedrijfsprocessen automatiseren en dus uw medewerkers werk uit handen nemen. Bijvoorbeeld (CRM, Campagnemanagement, maar ook planningstools etc.)
-
Collaboration tools: Tools waarmee uw medewerkers makkerlijker kennis/documenten met elkaar kunnen delen. (bv Office 365)
-
Business Intelligence – In relatie brengen van data waarmee u uw organisatie beter kan besturen. (Bv Power BI)
-
Artificial Intelligence – waarmee
-
Robotisering – zodat uw medewerkers het zware of routinematige werk niet meer hoeven te doen.
-
Vergroten klanttevredenheid door verbeteren beschikbaarheid klantenservice met behulp van een online platform waarmee klanten 24/7 antwoord krijgen op al hun vragen.
-
Verbeteren performance van uw sales team door introductie van een CRM systeem waarmee uw medewerkers beter inzicht krijgt in de wensen van uw klanten.
-
Verhogen kennisniveau van uw medewerkers door hen tools te geven waarmee ze makkelijker kennis kunnen delen.
Stap 3: Bepaal de benodigdheden
-
Stakeholders, dus wie (welke medewerkers, afdelingen, leveranciers en partners) u moet betrekken om er een succes van te maken.
-
Requirements of User Stories: Belangrijkste eisen en wensen(van die stakeholders) die het project moet oplossen.
-
Afhankelijkheden en randvoorwaarden waarmee rekening gehouden moet worden in het project.
-
Acties: Wie doet wat.
Samenvatting van het stappenplan voor een digitaliseringsstrategie
- Altijd beschikbare klantenservice door middel van een online service portal waarmee uw klanten 24 uur per dag vragen kunnen stellen over uw producten met behulp van het Sitecore platform.
- Verbeterde sales performance doordat uw accountteam precies kan aansluiten bij het geen dat bij uw klant speelt dank zij introductie van het Hubspot CRM systeem.
- Snellere interne processen doordat medewerkers sneller toegang hebben tot de informatie die ze nodig hebben van elkaar dankzij introductie van Office 365.
Hulp nodig bij uw digitaliseringsstrategie?
-
Ontwikkelen digitaliseringsvisie.
-
Bepalen van mogelijke oplossingsrichting
-
Faciliteren van workshops tbv het bepalen van de benodigdheden
Op de hoogte blijven?
Schrijf je dan in voor de periodieke Virtual BA update en krijg een bericht zodra er weer een nieuw artikel is.
De 5 soorten analisten in het Digitale/IT domein
Een ruit is een vlieger maar een vlieger is geen ruit, dit zei mijn wiskunde leraar vroeger altijd. Waarmee hij bedoelde dat vormen op elkaar kunnen lijken maar dat de eigenschappen verschillend zijn. Deze filosofie is ook van toepassing op een Business Analist,...
De 5 Best gelezen artikelen op Virtual BA
Het jaar is alweer bijna ten einde, mooi moment om even stil te staan bij de best gelezen artikelen op www.virtualba.nl Scopafijth - klinkt een beetje K maar de beste manier om Digitale en Business impact te bepalen De 4 stappen van een goede Business Analyse...
Virtual BA – Update
Aanmelden Virtual BA - Update Met de Virtual BA Update blijf je op de hoogte over de nieuwste blogs, artikelen en andere tips op Virtual BA. De Nieuwsbrief verschijnt ongeveer 1x per maand en je kan het op elk moment opzeggen. Je gegevens worden alleen gebruikt voor...
5 Tips voor het effectief optimaliseren van bedrijfsprocessen
Klinkt natuurlijk wel lekker dat optimaliseren van bedrijfsprocessen. Maar hoe weet je nu eigenlijk dat je bedrijfsproces is geoptimaliseerd en wat is een bedrijfsproces eigenlijk. In dit artikel leg ik uit wat een bedrijfsproces is, hoe je weet dat het...
Thuiswerk tips
Thuis werken hoe doe je dat eigenlijk? Door Corona werken we tegenwoordig allemaal vaker thuis en is thuiswerken bijna de norm. Op de lange termijn is de verwachting dat thuiswerken onderdeel van de norm wordt. Daarom is het van belang om er voor te zorgen dat...