Stap 1: Ontwikkel een digitaliseringsvisie

De eerste stap voor een digitaliseringsstrategie is bepalen wat u wil bereiken en waarom. Niet in termen van automatisering, digitalisering of robotisering, maar in termen van resultaten die u met uw organisatie zou willen bereiken.  Hieronder een paar concrete resultaten van digitalisering:
  • Vergroten klanttevredenheid door het uitbreiden van de beschikbaarheid van de klantenservice.
  • Verbeteren performance van uw sales team door hen inzicht te geven in de feedback van de klant.
  • Verhogen kennisniveau van uw medewerkers door ervoor te zorgen dat ze makkelijker kennis kunnen delen.

Stap 2: Bepaal de digitale oplossingsrichting

Elk digitaliseringsresultaat kan op verschillende manieren bereikt worden, u kunt iets gaan automatiseren, digitaliseren of robotiseren. U kunt zelf iets ontwikkelen of een keuze maken uit de duizenden verschillende oplossingen die er zijn.
 
Een greep uit de verschillende digitaliseringsmogeijkheden
  • Online platformen – waarmee klanten overal en altijd ondersteund worden bij het gebruik van uw producten.
  • Business Software – software systemen die bedrijfsprocessen automatiseren en dus uw medewerkers werk uit handen nemen. Bijvoorbeeld (CRM, Campagnemanagement, maar ook planningstools etc.)
  • Collaboration tools: Tools waarmee uw medewerkers makkerlijker kennis/documenten met elkaar kunnen delen. (bv Office 365)
  • Business Intelligence – In relatie brengen van data waarmee u uw organisatie beter kan besturen. (Bv Power BI)
  • Artificial Intelligence – waarmee
  • Robotisering – zodat uw medewerkers het zware of routinematige werk niet meer hoeven te doen.
In twee stappen heeft dus al een goed idee wat u kunt behalen met digitaliseren en wat u daarvoor gaat krijgen. Hieronder een paar voorbeelden:
 
  • Vergroten klanttevredenheid door verbeteren beschikbaarheid klantenservice met behulp van een online platform waarmee klanten 24/7 antwoord krijgen op al hun vragen.
  • Verbeteren performance van uw sales team door introductie van een CRM systeem waarmee uw medewerkers beter inzicht krijgt in de wensen van uw klanten.
  • Verhogen kennisniveau van uw medewerkers door hen tools te geven waarmee ze makkelijker kennis kunnen delen.

Stap 3: Bepaal de benodigdheden

De laatste stap voor een digitaliseringsstrategie is bepalen wat u moet doen om de oplossingsrichting te realiseren. De laatste stap bestaat uit heb bepalen van:
 
  • Stakeholders, dus wie (welke medewerkers, afdelingen, leveranciers en partners) u moet betrekken om er een succes van te maken.
  • Requirements of User Stories: Belangrijkste eisen en wensen(van die stakeholders) die het project moet oplossen.
  • Afhankelijkheden en randvoorwaarden waarmee rekening gehouden moet worden in het project.
  • Acties: Wie doet wat.

Samenvatting van het stappenplan voor een digitaliseringsstrategie

In de eerste stap hebben we bepaald dat een digitaliseringsstrategie gaat over wat u wil bereiken en waarom, de tweede stap ging over bepalen van de mogelijkheden die daarvoor zijn. Hieronder een paar voorbeelden van een digitaliseringsstrategie met een mogelijke oplossing.
  • Altijd beschikbare klantenservice door middel van een  online service portal waarmee uw klanten 24 uur per dag vragen kunnen stellen over uw producten met behulp van het Sitecore platform.
  • Verbeterde sales performance doordat uw accountteam precies kan aansluiten bij het geen dat bij uw klant speelt dank zij introductie van het Hubspot CRM systeem.
  • Snellere interne processen doordat medewerkers sneller toegang hebben tot de  informatie die ze nodig hebben van elkaar dankzij introductie van Office 365.
 
 
 

Hulp nodig bij uw digitaliseringsstrategie?

 
Virtual BA kan u helpen op de volgende manieren:
 
  1. Ontwikkelen digitaliseringsvisie.
  2. Bepalen van mogelijke oplossingsrichting
  3. Faciliteren van workshops tbv het bepalen van de benodigdheden
Virtual BA heeft meer dan 10 jaar ervaring in diverse digitaliseringsprojecten in diverse branches met een groot scala aan digitale technieken. Lees meer over Virtual BA

Op de hoogte blijven?

 

 Schrijf je dan in voor de periodieke Virtual BA update en krijg een bericht zodra er weer een nieuw artikel is. 

 

Hoe je je Epics Episch maakt

Hoe je je Epics Episch maakt

Een Epic is een user story die niet binnen één sprint te ontwikkelen is, is een vuistregel die veel projecten hanteren om Epics te identificeren. Als je het mij vraagt ben je dan eigenlijk net te laat en mis je heel veel aspecten van een Epic waarmee je effectief je...

Type Business Analyses

Type Business Analyses

3 Situaties die baat hebben bij een Business Analyse In dit artikel leg ik uit in welke situaties een Business Analyse toegevoegde waarde biedt en waarom.   Digitalisering van bedrijfsprocessen Integratie van verschillende systemen Introductie nieuw product of...

10 Tips for creating perfect User Stories

10 Tips for creating perfect User Stories

Often it is believed that a perfect User Story is written like: “As a user X I want to do Y So I can achieve Z”. Some people also believe that this is all what needs to be written down for a development team to create the right results. Therefore, it is not surprising...