Automatisering kan veel verschillende vormen aannemen, misschien is dat ook wel de reden dat er zo veel automatiseringsprojecten mislukken. Simpelweg omdat men elkaar niet begrijpt of omdat men denkt het over hetzelfde te hebben. Vaak gaat het over het automatiseren van handmatig werk, werk dat kan bestaan uit complete processen,handelingen of bepaalde taken. Niet alleen fysieke taken maar steeds vaker ook digitale taken. Vaak wordt de volgende classificatie gebruikt:
Handmatig werk: de basis van automatisering
Automatisering gaat altijd over het vervangen van handmatige werk. Handmatig werk dat door één of meer personen uitgevoerd wordt. Werk dat omgezet kan worden in stappen die door een technisch systeem uitgevoerd kunnen worden. Het gaat hierbij over werk waarbij directe inzet van een persoon noodzakelijk is. Handmatig werk kan onderverdeeld worden in drie soorten:
- Fysieke handmatig werk: Het bewegen van objecten van A naar B. Bijvoorbeeld het plaatsen van een deur in een carrosserie in een autofabriek.
- Digitaal handmatig werk: Het invoeren van gegevens in een systeem. Bijvoorbeeld het verwerken van klantgegevens in een CRM systeem.
- Persoonlijke intelligentie: Waarbij menselijke intelligentie gebruikt wordt om beslissingen te nemen. Bijvoorbeeld een risico inschatting maken.
“If this then do that” check voor automatisering
Niet al het handmatig werk kan geautomatiseerd worden. Een voorwaarde voor automatiseren is dat er enige mate van voorspelbaarheid of routine in zit. Dat betekent dat, dat stukje werk altijd op dezelfde manier uitgevoerd kan worden, in combinatie me dezelfde bewegingsvrijheden. In andere woorden zodat je tegen een systeem kan zeggen “IF this Then do That”. “Als dit doe dan dat”, Dit is tegelijkertijd een van de meest basale manieren hoe een geautomatiseerd systeem wordt opgebouwd. Op het moment dat je “if this then do that” niet kan verwoorden kan je het bijna ook niet automatiseren.
Digitale automatisering
Digitale automatisering gaat over het automatiseren van de verwerking van kennis/informatie en dus data. Het belangrijkste onderwerp bij digitale automatisering is het beschikbaar, inzichtelijk en bruikbaar maken van data en dus het creëren van informatie. Meestal gaat digitale automatisering over het verwerken en vastleggen van informatie in systemen zodat het op een andere plek op een andere manier gebruikt kan worden voor nieuwe inzichten. Voorbeelden van digitale automatisering:
- Inzicht in de meest optimale resource benutting met behulp van een ERP systeem.
- Ontwikkelen van een 360’ Klantbeeld op basis van een een CRM
- Performance monitor op een industrieel proces.
Business proces automatisering
Met Business proces automatisering worden bedrijfsprocessen in een organisatie geoptimaliseerd, door ervoor te zorgen dat informatie sneller en efficiënter door een organisatie heen vloeit. Zodat de organisatie sneller betere beslissingen kan nemen.
Voorbeelden van business proces automatisering zijn:
- Verbeteren verkoopprocessen door introductie van een nieuw CRM systeem.
- Optimaliseren van productie processen met behulp van een ERP systeem.
- Digitialiseren HR Processen met de introductie van een HR systeem.
Robotic Process Automation
Robotic Process automation (RPA) is een relatief nieuwe stroming binnen de automatisering. Met RPA wordt het mogelijk om verschillende stukken software samen te laten werken zonder die software zelf aan hoeven te passen. RPA voegt namelijkl een software matige robot toe die het werken met het toetsenbord en muis simuleert en daarmee een systeem laat denken dat er een gewone gebruiker aan het werk is. Hierdoor wordt het mogelijk om verdere digitalisering door te voeren op systemen en processen die tot dan toe onmogelijk leken. Praktsiche voorbeelden van RPA toepassingen zijn bijvoorbeeld het automatisch verwerken van facturen in SAP of klanten registratie in CRM.
Industriële automatisering
Industriële automatisering gaat vooral over het automatisch bewegen van fysieke objecten van van A naar B. Met behulp van industriële automatisering wordt het handmatige werk van veel personen een stuk lichter gemaakt. Voorbeelden van industriële automatisering zijn lopende banden, die er voor zorgen dat het werk naar de juiste plekken toe getransporteerd worden. Maar ook robots die het zware werk in een keer of heel vaak kunnen doen. Ondanks dat Industriële automatisering vooral gaat over het automatiseren van handmatig werk in de fysieke wereld. Heeft industriele automatisering ook veel digitale automatisering nodig. Immers al die systemen moeten op de een of andere manier gecontroleerd worden.
Kantoor automatisering:
Kantoorautomatisering of eigenlijk taakautomatisering gaat over het automatiseren van een of meerdere taken van 1 persoon. Met Kantoorautomatisering kan een persoon dus effectiever werken. Bij kantoorautomatisering gaat het vooral om het omzetten van een (kantoor) handeling van een gebruiker naar een activiteit die uitgevoerd kan worden met een digitaal systeem, een tool. In het geval van kantoorautomatisering wordt er meestal gebruik gemaakt van een software tool. (gereedschap in plat nederlands..). Bijvoorbeeld Microsoft Excel, Adobe Photoshop, of een rittenregistratie systeem
Starten met automatisering.
Voordat je begint met automatiseren is het van belang dat je weet wat je wil bereiken zodat je de juiste vorm kan kiezen. Met de Business Analyse as a Service van Virtual BA heb je dat inzicht zo.
Op de hoogte blijven?
Schrijf je dan in voor de periodieke Virtual BA update en krijg een bericht zodra er weer een nieuw artikel is.
Lees meer in ons Blog
How to use ChatGPT for Efficient Business Process Modeling: A Guide
In my previous post, I discussed the potential of generating diagrams with ChatGPT. Today, I'll dive deeper into how you can leverage ChatGPT for business process modeling effectively, ensuring you save time while maintaining accuracy in your diagrams. What you need...
Using ChatGPT for Process Modeling: Flowcharts, Sequence Diagrams, and More
In my last post, I shared how you can use ChatGPT to generate user stories. But did you know that ChatGPT is also highly effective for creating flowcharts, sequence diagrams, and other essential diagrams for Process Modeling? Creating diagrams is a core skill for...
Het schrijven van User Stories met ChatGPT
Sommige mensen denken dat het schrijven van user stories hetgeen is waar Business Analisten (BA's) het meest van genieten. Per slot van rekening bestaat een groot deel van het werk van BA’s uit user stories, epics (grote verhalen), of soms PowerPoint-presentaties, die...
Omgaan met Wettelijke Requirements
u
Hoe je je Epics Episch maakt
Een Epic is een user story die niet binnen één sprint te ontwikkelen is, is een vuistregel die veel projecten hanteren om Epics te identificeren. Als je het mij vraagt ben je dan eigenlijk net te laat en mis je heel veel aspecten van een Epic waarmee je effectief je...
Type Business Analyses
3 Situaties die baat hebben bij een Business Analyse In dit artikel leg ik uit in welke situaties een Business Analyse toegevoegde waarde biedt en waarom. Digitalisering van bedrijfsprocessen Integratie van verschillende systemen Introductie nieuw product of...
10 Tips for creating perfect User Stories
Often it is believed that a perfect User Story is written like: “As a user X I want to do Y So I can achieve Z”. Some people also believe that this is all what needs to be written down for a development team to create the right results. Therefore, it is not surprising...
De 5 soorten analisten in het Digitale/IT domein
Een ruit is een vlieger maar een vlieger is geen ruit, dit zei mijn wiskunde leraar vroeger altijd. Waarmee hij bedoelde dat vormen op elkaar kunnen lijken maar dat de eigenschappen verschillend zijn. Deze filosofie is ook van toepassing op een Business Analist,...
5 Tips voor het effectief optimaliseren van bedrijfsprocessen
Klinkt natuurlijk wel lekker dat optimaliseren van bedrijfsprocessen. Maar hoe weet je nu eigenlijk dat je bedrijfsproces is geoptimaliseerd en wat is een bedrijfsproces eigenlijk. In dit artikel leg ik uit wat een bedrijfsproces is, hoe je weet dat het...
7 Fouten die veel Digitale en IT projecten maken.
Alle nieuwe ontwikkelingen en methodieken ten spijt. Digitale en IT projecten blijven keer op keer dezelfde fouten maken. Hieronder de belangrijkste 7 denkfouten: Requirement overslaan want dat is waterval Opstellen van oplossingsgerichte requirements Oplossing...