Als een gebruiker X wil ik zus en zo kunnen zodat ik dit en dat kan bereiken, is toch al bijna de perfecte User Story? Veel mensen denken dat een User Story alleen bestaat uit bovenstaande zinsconstructie. En dat gebruik van die zinsconstructie voldoende is om er voor te zorgen dat een project het juiste “Agile’ resultaat oplevert.
Hieronder een aantal tips waarmee je er voor kan zorgen dat, User Storys ook zo geïnterpreteerd worden als dat je bedoelt had:
1. Een perfecte User Story kun je herkennen aan een korte naam. Een korte naam zorgt ervoor dat je de User Story gemakkelijk kan vinden en blijft hangen. Een korte naam zorgt er ook voor dat je goed een discussie kan voeren over de verschillende User Stories op de backlog. Daarnaast zorgt een korte pakkende naam ervoor dat je in een oogopslag inzicht krijgt in de gewenste functionaliteit van een (sprint)backlog.
2. Gebruik de “Als X wil ik zus en zo, zodat ik dat en dat” als inleiding van de context van de gewenste functionaliteit. Het gebruik van deze zinsconstructie zorgt er voor dat de gewensten functionaliteit ook voor iemand toepasbaar is. Niks is zo zonde al functionaliteit ontwikkelen waarvoor niet duidelijk is wie het in welke situatie waarom gaat gebruiken of waarvoor.
3. Voeg additionele context toe in de vorm van een korte beschrijving. Bijvoorbeeld wat achtergrond informatie over de situatie waarin de User Story een rol speelt. Daarnaast kan het inzicht geven in wat er in het grotere geheel bereikt wordt en wat je verwacht van de functionaliteit.
4. Maak datgene dat bereikt moet worden kwantitatief, zodat je het resultaat achteraf kan meten, bijvoorbeeld in termen van tijdswinst, kosten besparing. Kwantitatief maken zorgt er ook voor dat je dus achteraf eenduidig kan bepalen of de implementatie een succes was. Meten is weten!
5. Voeg acceptatie criteria toe, zodat duidelijk is waar de User Story aan moet voldoen, niet alleen functioneel maar ook non functioneel. Gebruik hierbij bijvoorbeeld FURPS zodat de non functionele requirements niet vergeten worden.
6. Geef acceptatie criteria een unieke kenmerk zodat je ze makkelijk kan hergebruiken in andere User Stories. Dat scheelt niet alleen werk, maar zorgt er ook voor dat alle users stories dezelfde criteria hebben, ook als er iets veranderd.
7. Beschrijf welke gegevens en dus data noodzakelijk is bij het uitvoeren van de User Story. Zo krijg je meteen inzicht in eventuele privacy issues en of er noodzaak is voor koppeling met andere systemen.
8. In een perfecte User Story is duidelijk welke impact op andere systemen verwacht kan worden. Breng in kaart op welke applicaties en systemen de User Story invloed heeft.
9. Maak een overzicht van de keuzes, architectuurprincipes en of ontwerp beperkingen die van invloed kunnen zijn op de User Story. Zodat je eerdere discussies niet nog een keer hoeft te voeren.
10. Maak een use case diagram zodat in een oogopslag duidelijk is welke rollen, systemen en functionaliteiten een rol spelen in de user story.
Stappen plan voor de Perfecte User Story.
Een perfecte User Story in één keer uitwerken is niet Agile en mogelijk zelfs zonde. Als Virtual BA hanteren we het volgende stappenplan:
Stap 1: Identificatie van de User Story en plaatsing op de backlog op basis van naam, user story en een korte omschrijving.
Stap 2: Verdere detaillering van de context en acceptatie criteria
Stap 3: Impact bepaling met betrekking tot data en gerelateerde systemen.
Hulp Nodig?
Virtual BA helpt je graag verder op weg met het opstellen van perfecte User Stories.
Op de hoogte blijven?
Schrijf je dan in voor de periodieke Virtual BA update en krijg een bericht zodra er weer een nieuw artikel is.
Nieuw SCRUM Backlog Generator
Druk? Veel wensen van verschillende gebruikers maar eigenlijk geen tijd om het allemaal netjes te verwerken in goede User Stories? Maak dan gebruik van de Virtual BA – SCRUM Backlog Generator De SCRUM Backlog Generator van Virtual BA vertaalt losse emails, word...
Hoe herken je een goede business analist
Een Business Analist zorgt er voor dat wensen van de business vertaalt kunnen worden naar IT oplossingen. Dit doet de Business Analist door enerzijds goed te luisteren naar wat de Business (afdelingen) willen bereiken en dit zo te formuleren dat de Technische...
User stories vs Requirements
User stories dat klinkt best soft, misschien zelfs wel een beetje zweverig voor iets waarmee u uw project definieert. U heeft vast ook liever harde requirements. Toch verliezen de harde requirements het tegenwoordig van de softe user stories. En dat lijkt wel een...
Automatiseren, Digitaliseren of Robotiseren?
Automatiseren, Digitaliseren en Robotiseren drie termen in de IT, die over het zelfde lijken te gaan. Vaak worden deze termen door elkaar heen gebruikt terwijl ze toch verschillende dingen betekenen. In deze blogpost duid ik de verschillende betekenissen. Wat is...
Opgedroogde Backlog
De SCRUM purist zal nu zeggen als de backlog leeg is dan is het project klaar. Mission Accomplished. Iedereen mag naar huis en op naar het volgende project. In de werkelijkheid zal een backlog nooit echt leeg zijn, er zullen altijd wel "dingetjes" zijn die opgelost...
Zorgeloos op vakantie
U kent dat vast wel zo begin juni/juli raakt iedereen in de vakantie modus, in gedachten of in real life verdwijnen collega's naar verre oorden. Sommige doen dat net voor de schoolvakanties maar de meeste gaan er midden in. Vaak...